Radionica o edukaciji i metodologiji u Češkoj
četvrtak, 06.10.2016.
Tijekom Tjedna planinarstva i penjanja u Češkoj, u sklopu projekta „Penjanje za sve“ sufinanciranog od fonda europske unije Erasmus + te šest partnerskih planinarskih saveza iz Češke, Italije, Hrvatske, Mađarske, Slovenije i Slovačke održane su brojne tematske radionice čiji su zaključci prezentirani predposljednjeg dana događanja, 1.10.2016.
Važno je spomenuti kako je zamišljeno šest ključnih ciljeva projekta putem radionica i proizvoda dostižu tijekom cijelog projekta te da su radionice tijekom Tjedna zapravo kontrolne točke ispravnosti puta ka cilju. Ovaj prvi tjedan namjenjen je bio analizi postojećeg stanja i identifikaciji mogućih aktivnosti i suradnje te postavljanju konkretnih zadataka.
Tako je radna skupina na temu Metodologija obuke i promocije te uključivanje indoor sportskih penjača u redovne procese u planinarstvu koju moderira Hrvatski planinarski savez, a čine Dorijan Klasnić (HPS), Lukáš Tkáč (ČHS), Ildikó Kandrács (MHSSz), Lorella Franceschini (CAI), Miha Habjan (PZS) i Peter Bukový (JAMES), razvila plan rada za vrijeme trajanja cijelog projekta, odredila ciljeve i proizvode, prezentirala sustave školovanja u svojim savezima te sustave edukacije trenera i instruktora.
Već u ovoj ranoj fazi razvidno je kako postoje mnoge različitosti u okviru pokrivenosti sporta i aktivnosti. Na primjer, češki i slovački savez isključivo se bave sportko-penjačkim i alpinističkim disciplinama dok mađarski pokriva sportsko-penjanje i penjanje u suhoj stijeni, iako svo troje imaju dodirnih točaka i sa planianrskim skijanjem. Hrvatski, slovenski i talijanski savezi tradicionalniji su i daleko opširniji u svojoj lepezi pokrivenosti i ponude u edukaciji, a u mnogim elementima vidljiv je sličan pristup karaktersitičan za alpske i pred-alpske zemlje.
Također je važno zabilježiti iskazani interes svih saveza za elemente edukacije koje drugi nude pa je tako Opća planinarska škola HPS-a, kao element prve edukacije ali alat za privlačenje novog članstva zanimljiva svim parterima u projektu. Isto se može reći i za potrebu ponude za edukaciju novog članstva koji planinarstvu pristupa kroz vrata sportko-penjačkih dvorana uz jedan modularan pristup koji bi osigurao ispravno i stupnjevito napredovanje pa i do alpinizma.
Ono što je predstavnike HPS-a na radionicama uistinu zainteresiralo jesu tri ključna saznanja: (1) u tehničkom kontekstu naše edukacije, kako članstva tako i edukatora, HPS ne zaostaje mnogo u penjačkim disciplinama za slovencima i talijanima uz napomenu da ni ostali partneri nisu u lošijem položaju, barem što se obuke edukatora tiče; (2) u kontekstu opsega znanja i vještina koje se prenose kroz vrijeme, HPS-ove programe bilo bi korisno osnažiti i približiti koliko god je to moguće onima koje provode sjeverniji partneri te i na taj način postići jedan od programskih ciljeva Strategije razvoja hrvatskog planinarstva 2015-2025 tj. pozicioniranje HPS-a kao jednog od vodećih saveza jedne sredogorske zemlje u Europi; (3) svi partneri osim HPS-a uspješno zadovoljavaju kriterije za izdavanje javne isprave svojim edukatorima po završenom procesu obuke instruktora no nužna je stalna pažnja i lobiranje kod nacionalnih dionika.
Zapravo, u tehničkom smislu, naši edukatori dobivaju poprilično partnerima sličnu količinu i vrstu znanja i vještina no uopće, ili gotovo uopće, nisu izloženi znanjima i vještinama povezanima s metodologijama transfera znanja, pedagogijom, općim sportkim kompetencijama, andragoškim metodoma, treninzima i sl. (osim samoinicijativno).
Kako bi detaljnjije radili na razvoju kvalitetnih zaključaka, proizvoda i akcijskih planova po pitanje edukacije i metodologije, partneri u ovoj radnoj skupini su za predstojeći period zadali sebi sljedeće operativne zadatke: (1) izrada i analiza usporedne tabele svih edukativnih programa za članstvo do razine programske teme i satnice te savladanih kompetencija; (2) izrada i analiza usporedne tabele svih obuka za edukatore razine programske teme i satnice te savladanih kompetencija; (3) izrada pilot programa obuke za ulaznu kategoriju članstva u indoor sportsko-penjanje s naglaskom na sigurnost, trening i upoznavanje istih s vrijednostima i mogućnostima daljnjeg napredovanja u planinarstvu; (4) izrada informativno-promotivne brošure koja prati pilot program i popisa nužnih kompetencija za edukatore.
Partneri su, također, upoznali organizatora sljedećeg Tjedna u Slovačkoj da će navedeni program i brošuru testirati na članovima JAMES-a provodeći pilot edukaciju za nekolicinu članova indoor orijentacije. Također, za spomenuti već sada je i programski plan da se za sve sportove i aktivnosti tijekom Projekta napravi slična testna metodologija te razviju alati i kompetencije instruktora.